Hierom wil je het hele jaar door zwemmen in open water

Hierom wil je het hele jaar door zwemmen in open water


26 maart 2019

Naast onze camping liggen twee helderblauwe zwemplassen, waar zowel zomers als ’s winters gebruik van gemaakt wordt. In deze blog laten we je kennis maken met voordelen van zwemmen in open water, ook bij lage temperaturen.

Het is goed voor de bloedcirculatie
Door de plotselinge kou stuurt je lichaam minder bloed naar minder belangrijke lichaamsdelen en extra bloed naar je organen. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld je benen en vingers gaan tintelen. Wanneer je vervolgens weer opwarmt zet je lichaam de aderen weer open, zodat alle lichaamsdelen die zojuist minder bloed kregen, nu weer volstromen. Dit zorgt voor gezonde bloedvaten en voorkomt verstoppingen.

Het geeft energie
Een koud bad werkt verkwikkend. Zodra je het water betreed zal je dit niet kunnen geloven, maar zodra je uit het water en opgedroogd bent, voelt je lichaam als herboren. Het zwemmen in koud water brengt veel adrenaline met zich mee, daarnaast overwin je elke keer een mentale strijd wat bijdraagt aan een gevoel van trots en blijdschap. 

Je wordt er knapper van
Het zwemmen in open water maakt je huid strakker en je haar sterker. Met name de strakker wordende huid merk je ontzettend snel. Wil je rimpels voorkomen? Neem dan wekelijks een frisse duik in open water, voor optimaal effect.

Hulp voor je weerstand
Door de kou, wil jouw lichaam alle energie steken in het warm houden. Dit zorgt ervoor dat je lichaamstemperatuur binnen enkele seconden stijgt naar koortshoogte, wat als positieve bijkomstigheid heeft dat ziektekiemen verbranden. En geen paniek, je krijgt niet écht koorts.

Maar let ook goed op!
Om bij écht koude temperaturen te kunnen zwemmen, moet je trainen! Je moet je lichaam eraan laten wennen dat je gaat zwemmen in een koude temperatuur, door dit vanaf de zomer al op te bouwen. Je zult zien dat als je vaak zwemt, er steeds minder schrikeffect er optreed wanneer je in het koude water stapt. 

Nog een paar tips:


  • Zwem samen of zorg dat iemand je vanaf de kant in de gaten houdt
  • Zwem kort, 5 minuten is ruim voldoende voor een positief effect (wanneer het beneden 5 graden is, zwem dan maximaal 2 minuten)
  • Ga naar een zwemplas waar je gemakkelijk uit kunt komen. In de kou is het lastig om te klimmen, dus zwem bij een trap of ondiepe ondergrond.
  • Hou je hoofd boven water, via je hoofd verlies je de meeste warmte
Nog een paar tips: