Waarom je nooit genoeg boswandelingen kunt maken

Waarom je nooit genoeg boswandelingen kunt maken


16 januari 2019

Wandelen saai? Echt niet! Het bos is nooit hetzelfde. Ook al denk je wellicht dat je een pad al 1000x keer bewandeld hebt, als je goed kijkt zie je elke keer iets nieuws. In het bos gebeurt namelijk van alles. In deze blog vertellen we jou de voordelen van wandelen.

 

Training voor je brein

Wandelen helpt je om te neutraliseren. Het stimuleert je creatieve brein en met name het probleemoplossende deel. Zit je ergens mee? Maak dan een ommetje, grote kans dat je terugkomt met nieuwe inzichten in ideeën.

 

Betere nachtrust

Ben jij een slechte slaper? Probeer dan de ochtend te beginnen met een wandeling. Het vroeg blootgesteld worden aan daglicht helpt het slaapritme te verbeteren.

 

Vetverbranding en goede billen

Eerlijk is eerlijk, bij wandelen verbrand je niet zoveel calorieën als bij bootcamp, maar de calorieën die je verbrandt komen wel van de beste plekken. Door wandelen verbrand je vet rond je buik, heupen en bovenbenen. Dat wil toch iedereen? Daarnaast bouw je door de lange passen ook weer spieren op, met name in je billen. Wil je extra snel strakke billen? Loop een extra rondje over heuvels en trappen voor sneller resultaat. 

Positief zelfbeeld en beter humeur

Uit onderzoek is gebleken dan mensen na 90 minuten lopen positiever over zichzelf denken, dan voor ze vertrokken. Door de wandeling maak je endorfines aan, wat zorgt voor rust en ruimte in je hoofd en tegelijk een blijer gevoel. Heb je een slechte dag? Dan kan een boswandeling je een oppepper geven.

Tip: Staatsbosbeheer heeft het heel jaar een bomvol programma in de natuur. Denk bijvoorbeeld aan een wandelingen in het donker, of dagen waarop je de boswachter mag helpen. Heb je kinderen? Bezoek dan eens een buitendag, waar ze speurtochten kunnen doen en nestkastjes gaan bouwen. Check het hele programma van Buitencentrum Boomkroonpad hier: https://www.staatsbosbeheer.nl/natuurgebieden/hondsrug/activiteiten